تبلیغات
اگر می خواهی بهترین معلم باشی ،بهترین شاگرد باش
وبلاگافکت نوار وضعیت
تخته سیاه - مدیریت در کلاس های درس چند پایه
وبلاگافکت نوار وضعیت
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 22 فروردین 1390
مدیریت کلاس درس در آموزش و پرورش کلاس های درس چند پایه حایز اهمیت زیادی است مدیریت کلاس درس به پیش بینی ها و روند ضروری برای ایجاد و حفظ محیطی که در آن یاد دهی و یادگیری به وضوح می پیوندد تعریف شده . هدف اولیه مدیریت کلاس اثر بخش ، کاستن از بدرفتای یا حتی ایجاد یک محیط منظم نیست. ارایه تمرین ها و فعالیت هایی که دانش آموزان را به انفعال بکشاند و سبب به هم ریختن نظم هم نگردد ، به معنای افزایش فرصت یادگیری نیست . درست ، بر عکس چنین شرایطی از فرصت های یادگیری می کاهد . این موضوع ، در کلاس های درس چند پایه در خور توجه است ، زیرا بسیاری از دانش آموزان مجبورند ساعاتی از روز را ساکت و بی هدف در گوشه ای از کلاس سپری کنند تا معلم بتواند به گروه دیگری از دانش آموزان تدریس نماید و یا از آنها خواسته می شود به روخوانی مطالب کتاب یا فعالت دیگری بپردازند اما بر کلاس و فعالیت های دانش آموزان نظارت و مدیریت هدفمند اعمال نمی شود کلاس آرام و منظم است اما بر یادگیری و میزان یادگیری افزوده نمی شود . این موضوع در کلاس چند پایه در خور توجه است . زیرا بنایی ترین هدف از مدیریت کلاسی اثر بخش ، یادگیری یا افزایش یادگیری دانش آموزان است.

 راه حل های مدیریت توان مند در كلاس درس:

1-    بالا بردن توان آموزشی : توانایی و تسلط معلم بر مفاهیم و مطالب آموزشی ، روش های تدریس مناسب ، مدیریت زمان ، رسیدگی دقیق به فعالیت ها و تكالیف دانش آموزان و... از معلم تصویری ایجاد می كند كه دانش آموزان را خودانگیخته به احترام و ایجاد نظم وامی دارد.

2-    تدوین و اجرای قواعد (قانون كلاس): با تدوین قواعد ، معلم آگاهی خود را از آن چه در كلاس می گذرد اعلام      می كند و دانش آموزان هم در آغاز سال تحصیلی از انتظارات رفتاری و آن چه باید در كلاس به آن پایبند باشند ، به روشنی از معلم خود دریافت می دارند. برای دستیابی به این هدف می توان از همان آغاز سال تحصیلی با تشكیل یك جلسه بحث و مشورت ، از قواعدی كه خود دانش آموزان نسبت به آن آگاهی دارند مطلع شد و مواردی دیگر بر آن افزود و در كاغذ بزرگی در معرض دید دانش آموزان قرار داد. همخوانی این مطالب (قانون كلاس)  قبل از شروع برنامه تدریس روزانه ، ضمن این كه در تثبیت انتظارات معلم موثر است، در ایجاد آمادگی برای ورود به تدریس و جلوگیری از پراكندگی افكار دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد.در مواقع لزوم معلم می تواند با اشاره به این قواعد ، بی انضباطی دانش آموزان را گوشزد نماید.

3-    افزودن بر رفتار پسندیده: روشی كه هم اكنون نگارنده در كلاس خود اجرا می كند به نوعی تعریف رفتارها و آموزش اعمالی است كه دانش آموزان در هر مقطع سنی انجام می دهند .در واقع ایجاد آگاهی نسبت به آن چه یك فرد در زندگی روزمره خود انجام می دهد ساده ترین راه برای تزریق رفتارهای مثبت به كلاس درس و تقویت احترام به دیگران ، خود فهمی، اشتیاق به یادگیری و انضباط در كلاس درس است. معلمان چند پایه می توانند با تشویق دانش آموزان به انجام رفتارهای خوب و پسندیده از آن ها بخواهند در طول هفته رفتارهای خوب خود را یادداشت كرده و در پایان هفته به نماینده پایه ( به استثنای اول و دوم ) تحویل دهند تا ضمن قرائت در كلاس درس با ذكر نام انجام دهنده عمل ، یكی از رفتارهای خوب وی با انتخاب معلم و با نام خود او در یك برگه كاغذ نوشته شود و به مدت یك هفته در كلاس درس در معرض دید همگان قرار گیرد. امور مربوط به پایه های اول و دوم در صورتی كه خود نمی توانند آن را انجام دهند به نمایندگان پایه های دیگر سپرده می شود. با این شیوه خزانه ای از رفتارهای پسندیده در اختیار همه دانش آموزان قرار می گیرد و هر هفته رفتارهای مثبت جدید تولید خواهد شد.

4-    كاستن از سرزنش و تنبیه: اگر از سرزنش استفاده می كنید ، باید اطمینان حاصل كنید كه استفاده از آن موثر خواهد بود. فقط عمل او را نشانه بگیرید نه خود دانش آموز را . دلیل رفتار یا عمل ناشایست و نامطلوب را بیان كنید و راهكار تبدیل عمل نامطلوب را به عمل مطلوب به او بنمایانید.

 5-  راهكارهای دیگر برای اعمال مدیریت موفق در كلاس درس:

الف) تاكید بر نكات مثبت

ب) پرهیز از دست انداختن و مسخره كردن

ج)پرهیز از تنبیه گروهی 

د)عدم استفاده از نمره برای تهدید

ه) لذت بخش كردن یادگیری با روش شوخ طبعی

و) عدم ارائه تكلیف درسی به عنوان عامل تنبیهی

ز) استفاده از والدین برای كاستن از بدرفتاری

ح) نشان دادن علاقه و احساس دوستی به دانش آموزان

 سازماندهی کلاس:

سازماندهی کلاس یکی از مهمترین عوامل برای کمک کدن به فراهم نمودن فرصت تدریس موثر است اگر کلاس درس به خوبی سازماندهی شود هر اندازه طرح درس به خوبی فراهم شده باشد راهی به سوی موفقیت نخواهد داشت .معلم کلاس چند پایه ، هم باید درس را سازمان بدهد و هم باید فضای فیزیکی کلاس را به خوبی سازمان بدهد. چگونگی آرایش میز و نیمکت در کلاس و نحوه بهره گیری از دیوارها و سقف و کف کلاس تأثیر زیادی برای عملکرد کلاسی معلم و دانش آموزان دارد. معلم کلاس درس چند پایه متوجه توانایی طبیعی دانش آموزان برای شناخت و کنجکاوی باشد و برپایه این ویژگی دانش آموزان فعالیت های یادگیری مناسبی را طراحی و به آنان ارایه دهد.

شایسته است معلمان وظیفه ذاتی خود در کلاس دس را هم مورد توجه قرار دهند . یکی از وظایف معلم در کلاس درس پدید آوری محیط یادگیری بر انگیزنده است.

 

سازماندهی فیزیكی كلاس

1-    اختصاص دادن گوشه ای از دیوار كلاس برای نمایش كارهای دانش آموزان

2-    انتخاب گوشه های مناسب برای موضوعات مختلف . مثال : گوشه ای برای علوم و طبیعت و جغرافیا ، گوشه كتاب ، گوشه لوازم و كارگاه هنر ، گوشه ریاضی ، گوشه مغازه برای آموزش مهارت های اجتماعی ، گوشه خواندن ، میز اكتشاف و ...

3-    قراردادن میز معلم در جایی كه دانش آموزان به سهولت با وی ارتباط داشته باشند.

4-    چیدمان میز و نیمكت ها :دانش آموزان در كلاس درس سه نوع فعالیت : توجه به تدریس معلم ، انجام مطالعه انفرادی ، انجام تكالیف درون كلاسی به صورت فردی و گروهی انجام می دهند. با توجه به این فعالیت ها ، بهتر است چیدمان كلاس به سه بخش تقسیم گردد. قرار دادن پایه های نزدیك به هم ( چهارم و پنجم) در یك بخش از كلاس یكی دیگر از روش های چیدمان است .

 

منابع:

آقازاده ، محرم ، فضلی ، رخساره – راهنمای آموزش در كلاس های چندپایه ، تهران ، آییژ ، 1384

ایان برچ ، مایك لالی ، تدریس چندپایه در مدارس ابتدایی ، ترجمه پریوش جعفری ، دفتر همكاری های بین المللی وزارت آموزش و پرورش ، تهران  1379

سیف ، علی اكبر – روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش ) ، انتشارات آگاه ، 1381

صمدیان ، صمد – شیوه اداره و تدریس _در كلاس های چند پایه ، نشر جمالی ، 1385

مدیریت آموزش و پرورش پارس آباد

 




طبقه بندی: اموزشی، 
ارسال توسط م منصوری
آرشیو مطالب
نظر سنجی
شماچه راه های را برای افزایش اطلاعات آموزگاران مفید تر میدانید





امکانات جانبی

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا