تبلیغات
اگر می خواهی بهترین معلم باشی ،بهترین شاگرد باش
وبلاگافکت نوار وضعیت
تخته سیاه - روشهای انفجاری تدریس
وبلاگافکت نوار وضعیت
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 24 فروردین 1390

به جرات می توان گفت كه تمام همكاران عزیز در یك مساله وجه مشترك دارند و آن این است كه: چگونه می توانیم روش های نوین و جذاب را به تدریج جایگزین روش های سنتی و كسل كننده نماییم؟فراگیران به معلمانی عشق می ورزند كه با آنها شادند و خلاقیت دارند. كودكان برای یادگیری آسان به روش های ساده و جذاب نیاز دارند كه طی آن بدون اینكه خسته و بی حوصله شوند مطالب را به راحتی یاد گیرند.روش هایی كه در این مقاله می آید، روش هایی است كه كاربرد بسیاری داشته و با اجرای آنها انگیزه فراگیران افزایش یافته و با شور و اشتیاق در كلاس حضور می یابند. بسیاری از وسایل اجرای این روش ها را می توان از وسایل غیر مصرفی و دور انداختنی تهیه و از این روش ها بهره جست. البته آموزگاران محترم می توانند قبل از اجرا یك روش مناسب از این روش ها انتخاب كرده و با تهیه وسایل لازم به اجرای روش انتخابی در كلاس بپردازند.

راهكارهای كلیدی برای استفاده ی بهتر از روش های انفجاری تدریس

1- نگرش مثبت: علیرغم اینكه همه ی معلمان عزیز می خواهند بهترین و موثرترین روش های تدریس را بكار ببرند، ولی هیچ معلمی هیچگاه از پیشنهاد ها و ارائه روش های جدیدبی نیاز نیست. بنابر این  همیشه سعی كنیم دید مثبتی به روش ها و راهكارهای ارائه شده داشته باشیم.

2-  پاسخ به نیازهای دانش آموزان: یعنی اینكه دانش آموزان چه چیزی را بیشتر دوست دارند؟  چه چیزی آنها را به فعالیت بیشتر بر می انگیزد؟ چه چیزی آنها را از فعالیت در كلاس باز می دارد؟ بنابراین روشی را انتخاب كنیم كه بیشترین بهره را به فراگیران بدهد. در این مورد نقش شناخت معلم از فراگیران بسیار كلیدی خواهد بود.

3- از روشهای تدریس به صورت متناوب و منظم  استفاده كنیم چرا كه استفاده از یك روش به صورت تكراری باعث كم رنگی علاقه فراگیران خواهد شد. بنابراین می توانیم در طول هفته از روش ها به صورت یك روز در میان استفاده كنیم.

4- در تغییر و اصلاح روش ها خودمان را آزاد بدانیم. چرا كه هر معلم می تواند بر اساس موقعیت جغرافیایی، امكانات و محل مدرسه و شرایط دیگر هر روشی را تغییر یا اصلاح كند.

5- قید و بندهای خود را كنار گذاشته و سعی كنیم طوری فكر نماییم كه قبلا نمی كردیم.

6- باز هم سعی كنیم. اگر اجرای یك روش بازخورد خوبی نداشت، بار دیگر و در موقعیتی دیگر همان روش را اجرا كنیم. چرا كه متغیرهای زیادی در كلاس وجود دارد ما قادر به كنترل آن نیستیم. بنابر این متغیر های مزاحم را شناخته و اگر پس از اجرای مجدد روش به این نتیجه رسیدیم كه آن روش از كارآ یی مفیدی بر خوردار نیست، آن روش را كنار بگذاریم.

7- فكر استفاده از مواد دور انداختنی و غیر مصرفی را گسترش دهیم. در انباری ها و زیرزمین خانه ها و مدارس موادی هستند كه می توانیم از آنها در جریان آموزش استفاده كنیم.

8- در جمع آوری ابزارهای لازم برای استفاده در كلاس در اندیشه كاربردی بودن، قابل نگهداری بودن و در دسترس نگهداشتن آنها باشیم.

9- برای تهیه ابزارها ی آموزشی از خود فراگیران كمك بگیریم. برای این كار می توانیم كتاب را با دانش آموزان بررسی كنیم و وسایلی را كه فراگیران می توانند تهیه كنند، بین آنها تقسیم كنیم. با این كار فراگیران از ابتدا در جریان یك فعالیت هدفدار قرار می گیرند.

10- آموزگاران محترم می توانند با یادداشت كردن روش های آموزشی خود و جمع آوری آنها به صورت یك مجموعه مطلوب و جذاب، در انتقال تجربیات خود به دیگر همكاران سهمی اساسی و سازنده در پویایی تعلیم و تربیت كشور عزیرمان داشته باشند.

نمونه ای از روشهای انفجاری تدریس

بالا بردن انگیزه در یادگیری فراگیران

1- به گردنت بنداز: طنابی را به یك تخته كوچك وصل كرده و یك تخته نمایشی بسازید. تصاویر یا مفاهیم مربوط به یك درس را به تخته بچسبانید و در كلاس قدم بزنید و بدین وسیله پیام های خود را انتقال بدهید. با این فعالیت فراگیران به یادگیری مطالب علاقه مند می شوند. می توان به جای تخته از مقوای ضخیم نیز استفاده كرد.

2- پیام ما اینه: پیامهای درسی را روی مقواهای مختلف و رنگی نوشته و به صو رت ابر یا شكل های مختلف ببرید و هر كدام را به یك تكه چوب وصل كنید و هر كدام را به یك دانش آموز بدهید و از آنها بحواهید چوب های خود را بالا برده و پیام را بخوانند و یا در كلاس راه بروند تا دانش آموزان پیامها را ببینند.

3- نصفه دیگه كو ( روش استفاده از پازل = جورچین): پیامها و تصاویر مربوط به درس را روی كارتهای رنگی نوشته و آنها را به دو نیم تقسیم كنید. كارتها را بین بچه ها پخش كنیدتا هر كس نصف گم شده اش را پیدا كند. سپس هر پیام توسط دو نفر مربوطه خوانده شود.

4- طناب كشی در كلاس: یك طناب از یك تابلو به گوشه دیگر وصل كرده و تصاویر یا پیامهای درس را روی مقوا و یا ... نوشته و با گیره لباس به طناب وصل كنید.

5- توپ بازی: پیامهای درس را به یك توپ پلا ستیكی بچسبانید. توپ را به دانش آموزان پاس دهید و از آنها بخواهید كه پیام  درس را بخوانند و سپس توپ را به شما برگردانند. با پاس دادن توپ، پیامها و اطلاعات را  از یكی به دیگری انتقال دهید تا درس به پایان برسد. برای جلوگیری از اتلاف وقت یك  پاكت نامه به توپ بچسبانید و هر بار پیام ها را داخل پاكت بگذارید.

6- اشاره كنید. جهت تاكید بر مطالب درسی یا مشخص كردن مفاهیم می توانید از یك اشاره كننده (چوب نشان) استفاده كنید.  این می تواند ازیك  قطعه چوب و عصا و آنتن رادیو یا .... باشد. با این كار توجه فرا گیران بیشتر به شما جلب خواهد شد. می توانید روی آن را با نوار های رنگی یا ....تز ئین كنید.

7- مچاله كنید. پیام های درسی را مچاله كرده و مانند توپ به طرف دانش آموزان پرتاب كنید و با این كار پیام های درس را به بچه ها انتقال دهید.

8- بلند بخوانیم: مفاهیم سوالات و جملات درس را با ما‍‍‍‍‍‍‍‍ژیك روی یك نوار كا غذی بزرگ بنویسید و به كمك دو دانش آموز مطالب را  با دانش آموزان بلند بخوانید.

9- پیام ها پشت صندلی: یك ردیف صندلی در جلو تابلو چیده و پیام ها یا سوالات و یا تصاویر مورد نظر را پشت صندلی چسبانده و پس از نام بردن موضوع یا تدریس موضوع، دانش آموز پیام را به فراگیران نشان دهد.

۱0- هنر نوشتن: از روش های متفاوت برای نوشتن استفاده كنید. خط شما تاثیر مهمی در انگیزش دانش آموزان دارد و شما را در رساندن پیام كمك می كند. موارد زیر می تواند در نوشتن بر انگیزاننده باشد:

حروف را در شكل ها و اندازه های متفاوت بنویسید.

از خطوط منحنی، زاویه دار و شیب دار برای نوشتن استفاده كنید.

از گچ یا ماژیك های رنگی استفاده كنید.

از حروف بالونی یا توخالی استفاده كنید.

منبع:

روشهای انفجاری تدریس، تالیف رندی مو برگ، ترجمه پرویز امینی




طبقه بندی: اموزشی، 
ارسال توسط م منصوری
آرشیو مطالب
نظر سنجی
شماچه راه های را برای افزایش اطلاعات آموزگاران مفید تر میدانید





امکانات جانبی

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا