تبلیغات
اگر می خواهی بهترین معلم باشی ،بهترین شاگرد باش
وبلاگافکت نوار وضعیت
تخته سیاه - اصول کلی مدیریت کلاس(قسمت نخست)
وبلاگافکت نوار وضعیت
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

کاربرد در تدریس : اصول کلی مدیریت کلاس

 در چند سال اخیر اصطلاح مدیریت کلاس عمدتا به نوعی روش رفتاری برای هدایت رفتار کلاس اشاره داشته است گرچه روان شناسی رفتاری بینشهای بسیار مهمی را درباره فرایندهای پیچیده هدایت فعالیتهای دانش آموزی به ما داده است ولی ما نمی توانیم ماهیت شناختی انسانها وماهیت خود راهبرانه یادگیری را نادیده بگیرم . مدیریت کارامد کلاس به ترکیب دیدگاههای شناختی رفتاری وانسانگرا درباره رفتار انسان نیاز دارد. 8 اصل زیر در زمینه مدیریت کار آمد کلاس از سه دیدگاه بالا اقتباس شده است.

 1-    امکان فعالیتهای معنادار را فراهم سازید. رمز پیش گیری از بروز مشکلات ، داشتن فعالیتهای با معنا  وچالشگر در کلاس است. وقتی دانش آموزان به کار خویش علاقه مند باشند ، بی نظمی در کلاس کمتر می شود . وقتی اطلاعات درسی برای دانش آموزان بامعنا باشد ، یادگیری تقویت می شود.چگونه می توان فعالیتهای یادگیری با معنا را برای دانش آموزان فراهم کرد؟یک عامل مهم اطلاعات شما از دانش اموزان علایق ، روش فکری وآمادگی ایشان برای وظایف جدید یادگیری است

2-    کلاس را به محیط حمایت کننده تبدیل کنید.یادگیری ورشد خود به خود اتفاق نمی افتد  ، مگر آنکه نیازهای کاستی دانش آموزان پاسخ داده شود . کلاس باید محیطی باشد که درآن به نیازهای زیستی ، ایمنی ، تعلق واحترام به نفس  در حد اعلای ممکن پاسخ داده شود آشکار استکه معلم نمی تواند جایگزین پدر ومادر شود وسرپرستی وعشفقی را کع کودک نیاز دارد برای او فراهم کند . ولی مسلماً می تواند امنیت دانش آموزان را در کلاس در س تضمین کند و احساس وابستگی وی را به گروه کلاس پرورش دهد . احترام به نفس تا حد زیادی به نحوه برخورد معلم با دانشآموز بستگی دارد . پذیرش هر دانش آموز همچون فردی بی نظیر وتحسین صادقانه او در برابر تلاشهای خوبی که انجام میدهد  در کسب احترام به نفس او نقشی تسهیل کننده دارد.

3-    برای یادگیری موفقیت آمیز فرصتهای لازم را فراهم آورید.این گفته قدیم که موفقیت، موفقیت می آورد در کلاس درس کمتر از بقیه جاها صادق نیست . همه دانش آموزان باید امکان تجربه موفقیت را در کلاس داشت9 باشند . این تجربه ممکن است  از سهیم شدن در انجام دادن کارها تا پیشرفت  در املا تغییر کند .معنای موفقیت تنها پیروزی در رقابت با دیگران نیست ، پیشرفت فرد در انجام دادن کار خود منبع مهم کسب موفقیت برای اوست.معلمان موفق فعالیتهای را برنامه ریزی می کنند چالشگر باشد ، ولی در عین حال احتمال موفقیت در آنها زیاد باشد.معمولا تکالیف خیلی ساده خسته کننده وغیر جذابند  و ظایف خیلی دشوار موجب شکست می شوند .انتخاب صحیح فعالیتهای یادگیری برای دانش آموزان بخش حیاتی وحساس مدیریت موفقیت آمیز کلاس است.اگر شکست زیاد تکرار شود دانش آموزان از انجام فعالیتهای یادگیری دلسرد می شوند  ودر صدد انجام فعالیتهای دیگری بر می آیند که پاداش بیشتری داشته باشد اغلب این کارها با کلاس درس تداخل می کنند

به دانش آموزان کمک کنید که هدفهای مربوط به اصلاح خود را تعریف کند. هدفهایی که دانش آموزان برای خود تعریف می کنند د ر رفتار موفقیت آمیزآ نان تاثیر دارد  به طور خلاصه ، احتمال بروز رفتارهای سازنده دانش آموزانی که اهداف مربوط به اصلاح خود را دنبال می کنند بسیار بیشتر از کسانی است مه فقط در پی اهداف عملی کلاس هستند.
گردآورنده . م . منصوری



طبقه بندی: اموزشی، 
ارسال توسط م منصوری
آرشیو مطالب
نظر سنجی
شماچه راه های را برای افزایش اطلاعات آموزگاران مفید تر میدانید





امکانات جانبی

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا