تبلیغات
اگر می خواهی بهترین معلم باشی ،بهترین شاگرد باش
وبلاگافکت نوار وضعیت
تخته سیاه - اصول کلی مدیریت کلاس(قسمت دوم)
وبلاگافکت نوار وضعیت
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 20 اردیبهشت 1390

5-    درباره نتایج کارها اطلاعات لازم را در اختیار دانش آموزان بگذارید.باز خورد معلمان درباره تلاش دانش آموزان با موفقیت ایشان رابطه نزدیک دارد  .بازخورد  - اطلاع از نتایج- در ایجاد انگیزه در دانش آموز برای استمرار یادگیری و تشخیص  میزان یادگیری خود نقش مهمی دارد .دانش آموزان نیاز دارند که که بدانند  تا چه حد  کار خود را خوب انجام  می دهند. با زخورد نه تنها به دانش آموزان اجازه می دهد  که درباره موفقیت  خود داوری کنند  ، بلکه  به ایشان  کمک  می کند تا برای خود معیارهای  خوب انجام دادن  کار را طراحی کنند

.( در آینده نزدیک رهنمودهای برای ارائه بازخورد مناسب بیان می شود)به طور کلی بازخورد مناسب  موجب انگیزش  دانش آموزان  برای شرکت  در فعالیتهای  یادگیری می شود  واحتمال  بروز بدرفتاری را کاهش می دهد.

ادامه مطلب

6-    دانش آموزان را در تصمیم گیری ها شرکت دهید.دانش آموزان نیاز دارند  احساس کنند در مورد کارهای که انجام می دهند مختارند اگر مدیریت کلاس ضعیف باشد  دانش آموزان احساس می کنند بر یادگیری خود اختیار ندارد در این صورت ، آنها تنها آنچه را که معلم می خواهد انجام می دهند وانگیزه ایشان برای ادامه کار تا حد زیادی کاهش می یابد. معلمان  موفق به دانش آموزان خود اجازه میدهند  که نقش مهمی در تعیین تجارب یادگیری  ایفا  کنند . آنها اغلب به دانش آموزان  اجازه  می دهند  که درباره موضوع ، زمان ونحوه یادگیری تصمیم گیری کنند  مشارکت دانش آموزان در تصمیم گیری ، موجب می شود که احساس کنند بر اوضاع مسلط اند. اگر دانش آموزان اعتقاد داشته باشند که در فعالیتهای کلاس وتصمیمات  آن  نقش مهمی دارند ، انگیزه ایشان افزایش  وامکان بدرفتاری ایشان کاهش می یابد .

7-    برای روزهای ((بد)) برنامه ریزی کنید . گاهی تدریس موفق ترین معلم نیز ، با وجود برنامه ریزی کارایی ندارد . رویدادها (مثلا مشکلات رفت وآمد، بیماریهای خانوادگی )مانع اجرای برنامه  مناسب می شود .در چنین روزهایی که بهترین برنامه ها درسی نیر در عمل با توفیق همراه نیست  ویا  زمانی که آمادگی  در حد کافی  وجود ندارد  معلمان باید از پیش برنامه ای برای فعالیتهای ((اضطراری)) در اختیار داشته باشند .معلمان  موفق از قبل پیش بینی  می کنند که در طول  سال روزهای بدی نیز وجود دارد  وفعالیتها را  برای آن روزها طراحی  می کنند. البته این فعالیتها باید چنان  کلی باشد که   تقریبا به درد همه روزهای  سال بخورد وچنان با معنا  باشد که دانش اموزان را کاملا  مشغول کند.

8-    رفتار های مناسب را تقویت کنید .اساسا  همه برنامه های موفقیت آمیز  مدیریت کلاس بر تقویت رفتارهای مناسب  ونه تنبیه رفتارهای نادرست استوار است. رفتارهای مناسب که به سریعترین و لذتبخش ترین  یادگیری  در کلاس می انجامد.- با رفتارهای نامناسب که  با یادگیری تداخل می کند-در رقابت است . دانش آموزان نمی توانند  هم مساله ریاضی حل کنند وهم  در عین حال  با یک دیگر  صحبت کنند این رفتارها  با یک دیگر  در رقابت است ودر  یک زمان  تنها یکی  از آنها  را می توان انجام داد . وقتی  که رفتارمعمول مناسب است رفتار نامناسب  به ندر ت  اتفاق می افتد. این اساس روش پیشگیری از بروز  مشکل است  به طور خلاصه ، این 8 رهنمود تاکید دارد که معیار برنامه مدیریت موفقیت آمیز  کلاس  پرهیز از مشکلات است  نه صرفا برخورد با رفتارهای نامناسب. این دستور العمل ها با روش های خاصی که در زمینه مدیریت کلاس عرضه شده است از جمله ، نظم موکد  ودوره موفقیت معلم سازگار است . ( در مورد دومفهوم  اخیر  توضیحاتی  در آینده داده خواهد شد)

گردآورنده م . منصوری   منابع: روانشانسی تربیتی  جان ای گلاور ، برونیک  اصول تدریس



طبقه بندی: اموزشی، 
ارسال توسط م منصوری
آرشیو مطالب
نظر سنجی
شماچه راه های را برای افزایش اطلاعات آموزگاران مفید تر میدانید





امکانات جانبی

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا