تبلیغات
اگر می خواهی بهترین معلم باشی ،بهترین شاگرد باش
وبلاگافکت نوار وضعیت
تخته سیاه - حافظه كودكان ناتوان در یادگیری را چگونه تقویت كنیم؟
وبلاگافکت نوار وضعیت
بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 23 اردیبهشت 1390

ناتوانی یادگیری اختلال در یك یا چند فرایند روانی پایه است كه به درك یا استفاده از زبان شفاهی یا كتبی مربوط می شود و می تواند به شكل ناتوانی كامل در گوش كردن، فكر كردن، صحبت كردن، خواندن، نوشتن ، هجی كردن و یا انجام محاسبه های ریاضی ظاهر شود. البته شرایطی خاص همچون معلولیت های ادراكی، آسیب دیدگی های مغزی و نقص جزئی در كار مغز را در بر نمی گیرد و همین طور كسانی را كه به واسطه معلولیت های دیداری - شنیداری - حركتی و یا عقب ماندگی ذهنی - محرومیت های فرهنگی - اقتصادی به مشكلات یادگیری مبتلاشده اند را نیز شامل نمی شود.    البته باید گفت افراد مبتلابه ناتوانی یادگیری در تمام سطوح سنی و تمام پایه های كلاسی وجود دارند و تشابه آنها ناتوانی در یادگیری است.    در یادگیری باید به نقش حافظه نیز توجه كرد، البته حافظه تعاریف گوناگونی دارد كه از تمام این تعاریف این گونه می توان چنین نتیجه گرفت كه حافظه نوعی فعالیت ذهنی است كه به ما امكان می دهد حالات خودآگاهی از قبیل لذات، دردها، خواسته ها، تمایلات، احساسات ، اندیشه ها ، قضاوتها و دریافت های حسی را حفظ كرده و آنها را دوباره در ذهن خویش بازیابیم. یادگیری بدون حافظه ممكن نخواهد شد. این كه می توانیم بخوانیم، بنویسیم، حساب كنیم همه نشانه هایی از اهمیت حافظه است.
در تقسیم بندی حافظه هم باید گفت سه نوع حافظه وجود دارد. حافظه حسی، حافظه كوتاه مدت و حافظه بلندمدت.
    متخصصان آموزش و پرورش از دیدگاه خود حافظه را این گونه تقسیم بندی می كنند.
    ۱- حافظه بازشناسی: به شناختن موضوع فعلی از موضوعی كه قبلاً مطالعه و یا تجربه شده است حافظه بازشناسی می گویند مثل سؤالات چندگزینه ای.
    ۲- حافظه یادآوری: این حافظه دشوارتر از حافظه بازشناسی است كه با استفاده از تجربیات گذشته و در غیاب آن تجربیات بتوان شناسایی و بازسازی را انجام داد. مثل به خاطر آوردن افرادی كه در مجلس عروسی یا جشن تولد شركت كرده بودند.
    ۳- حافظه خلاق: توانایی حل مسائلی كه فرد قبلاً آن را نیاموخته است.
    ۴- حافظه حركتی: ذخیره سازی و بازسازی الگوها و یا زنجیره های حركتی را می گویند.
    ۵- حافظه دیداری: توانایی یادآوری مطالب و چیزهایی را كه فرد قبلاً دیده است را می گویند و رایج ترین نوع حافظه است. این حافظه برای انجام تكالیف، جور كردن از راه دیدن، كپی كردن اشكال، محاسبه مسائل ریاضی، یادگیری طرز استفاده از وسایل و بازی ها بسیار مهم است. از این رو كودكانی كه در زمینه حافظه دیداری دارای مشكل هستند نمی توانند كلمات با صدای یكسان و شكل متفاوت را صحیح بنویسند. با این كه هیچ مشكلی در بینایی خود ندارند، ولی در یادآوری و بازشناسی حروف الفبا ، اعداد، اشكال، مسائل ریاضی و.‎/‎/ دچار ضعف هستند. به طور مثال نمی دانند كلمه صحبت را با كدام (ص-ث- س) بنویسند.
    ۶- حافظه شنیداری: به تنهایی ذخیره سازی و بازخوانی چیزهایی كه فرد می شنود، گفته می شود. با این كه دانش آموزان دارای ضعف در حافظه شنیداری از حس شنوایی سالمی بهره مندند، اما در دیكته كلمات را جا می اندازند، یا برخی صداها را جا می اندازند، در تشخیص صداهایی كه قبلاً شنیده اند، تطبیق معانی با لغات و یا نام اعداد، یادگیری نام اشیا، اعمال و مفاهیم ریاضی، دنبال كردن دستورالعمل ها، زبان شفاهی بیانی و پاسخ گویی به سؤالات یا رویدادهای متوالی دچار ضعفند.
    لازم به ذكر است كه نباید تصور شود كه در ذهن انسان، هر حافظه به وسیله دیواره ای از دیگری جدا شده است، بلكه در نهایت پردازش اطلاعات و پاسخ فرد به محركها تنها چند ثانیه و یا كمتر صورت می گیرد و هر كدام از حافظه ها با یكدیگر یكپارچگی و همبستگی دارند.
    از آن جایی كه یكی از مباحث مهم در پائین بودن نمرات درسی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بحث حافظه و بویژه حافظه دیداری- شنیداری است و این مشكلات به خاطر تفاوت ناشی از توانایی متفاوت آنها در حافظه است، می توان راهكارها و تمریناتی را برای تقویت حافظه دیداری و حافظه شنیداری انجام داد. اما قبل از شروع هر تمرین لازم است فراخنای حافظه هر دانش آموز مشخص شود.
    آزمایش فراخنای حافظه
    قبل از شروع هر تمرین برای تقویت حافظه باید ظرفیت حافظه هر دانش آموز مشخص شده و سپس تمرینات مطابق با ظرفیت حافظه و سن دانش آموز ارائه گردد.
    سنجش ظرفیت حافظه دیداری
    بدین منظور می توان اشكال هندسی، تصاویر، كلمات و اعداد را روی كارتی نوشته و به كودك نشان دهیم و به ازای هر شكل یا كلمه یك ثانیه وقت در نظر بگیریم، سپس كارت را برداریم، دانش آموز باید هر چیزی را كه دیده است به تصویر درآورد یا بیان كند و این گونه مشخص می شود كه چه تعداد از ماده ها (شكل،كلمه، عدد، تصویر) را به خاطر سپرده است. برای شروع از ۳ ماده استفاده می كنیم مثلاً كارتی را كه ۳ كلمه روی آن نوشته شده است به مدت ۳ ثانیه به كودك نشان می دهیم یا ۳كارت كه روی هر كدام یك كلمه آشنا نوشته شده است هركدام به مدت یك ثانیه به كودك نشان می دهیم اگر بعد از حذف كارتهاكودك توانست ۳ كلمه را به ترتیبی كه دیده شد به خاطر بسپارد ، كارتی با ۴ كلمه را آزمایش می كنیم. اگر از ۳ كلمه ۲ كلمه را به خاطر سپرد مشخص می شود كه هنوز به حافظه ۳ ماده نرسیده است و در ۲ ماده تثبیت شده است و ما باید تمرینات را با ۲ واحد آغاز نماییم. قابل ذكر است كه ترتیب كلمات نشان دهنده توالی دیداری است.
    سنجش ظرفیت حافظه شنیداری
    می توان چندعدد را برای كودك بخوانیم و از او بخواهیم خوب گوش دهد و از او بخواهیم بعد از اینكه عددها خوانده شد بلافاصله همان عددها را به ترتیبی كه خوانده شد، تكرار كند. (عددها باید به صورت واضح و به فاصله یك ثانیه از یكدیگر برای كودك خوانده شود)‎/ ترتیب گفتن اعداد نشان دهنده توالی شنیداری است.
    برای تقویت حافظه دیداری قبل از هرچیز باید حافظه اشیاء را در كودكان تقویت كنیم و همواره آن را فعال و متحرك نگه داریم. حتی در زمانی كه حافظه كلمات یا فرمول ها در حال رشد است.
    همانطور كه اشاره شد برخی غلط های دیكته به علت ضعف در حافظه دیداری است. رونویسی درست این كلمات می تواند به دانش آموزان كمك كند، اما این كمك به سایر موارد انتقال نمی یابد. بهتر است حافظه دیداری تقویت شود تا نه تنها املای درست واژه ای كه غلط نوشته شده است؛ بلكه هر كلمه جدیدی كه از سوی كودك دیده می شود به خاطر سپرده شود.
منبع
تكنولو‍ ژی آموزشی استان قم



طبقه بندی: اموزشی، 
ارسال توسط م منصوری
آرشیو مطالب
نظر سنجی
شماچه راه های را برای افزایش اطلاعات آموزگاران مفید تر میدانید





امکانات جانبی

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا