تبلیغات
اگر می خواهی بهترین معلم باشی ،بهترین شاگرد باش
وبلاگافکت نوار وضعیت
تخته سیاه - نقش معلم در انتقال مفاهیم دینی(قسمت نخست)
وبلاگافکت نوار وضعیت
بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 25 اردیبهشت 1390

بی تردید اساسی ترین رسالت کارگزاران جامعه اسلامی، پاسداشت دست آوردهای انقلاب اسلامی و حاکمیت ارزش های الهی است. در این رهگذر، بیش ترین مسؤولیت متوجه دست اندرکاران نظام آموزشی کشور است. چرا که در هر جامعه، مدرسه به عنوان پل انتقال آرمان ها و ارزش های حاکم بر خانواده است. برای این که مدارس بتوانند به نحو شایسته ای عهده دار چنین وظیفه بزرگی گردند، باید همواره از حاکمیت ارزش ها و رفتارهای مذهبی در محیط مدارس استقبال نمایند. بنابراین خانواده مناسب ترین بستر برای ظهور و بروز رفتارهای مذهبی است. خمیرمایه شخصیت کودک در کانون خانواده و با تاثیرپذیری از نقش الگوهای بزرگسالان و به ویژه والدین شکل می گیرد. پس از خانواده، مدرسه در این زمینه و جامعه پذیری فرزندان نقش مهمی دارد. اولیاء مدرسه و متولیان فرهنگی باید در ارائه ارزش ها کاملا هوشیارانه و آگاهانه عمل کنند و به جای پرداختن به صرف انتقال مجموعه ای از اطلاعات شناختی به رفتارها و ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار بپردازند.

عوامل مؤثر در انتقال ارزش های مذهبی

همواره در انتقال مؤثر یک پیام، عوامل متعددی مؤثرند که توجه به این عوامل، ایفای رسالت خطیر مسؤولان فرهنگی و مربیان مدرسه را آسان می کند.

1. ویژگی های پیام گیران

امروزه تفاوت های فردی به عنوان اولین و مهم ترین اصل در روان شناسی و تعلیم و تربیت مورد توجه است. خداوند هر فردی را با ویژگی های منحصر به فرد خودش می آفریند.

در فرایند یادگیری و انتقال پیام های آموزشی و تربیتی توجه به تفاوت های فردی مهم ترین مساله است. در نظر گرفتن شرایط زیستی، رشد جسمانی، ویژگی های حسی و حرکتی، توان ذهنی از ابتدایی ترین و ضروری ترین شرایط تعلیم و تربیت است. زیرا، دانش آموزانی، به رغم برخورداری از جسمی سالم و توان هوشی بالا، به دلیل نگرش ناخوشایند نسبت به مساله و فقدان انگیز، دچار ضعف در اجرای برنامه های آموزشی و درسی و تربیتی می شوند. بنابراین، از جمله وظائف خطیر مربیان و انتقال دهندگان پیام های آموزشی، تربیتی و ارزشی، ایجاد آمادگی روانی و نگرش مثبت به موضوع موردنظر در مخاطبین است.

2. شرایط و موقعیت انتقال پیام

در نظر گرفتن شرایط و موقعیت زمانی، مکانی، روانی و اجتماعی هنگام انتقال پیام از اهمیت به سزایی برخوردار است. مثلا، در شرایط سردی فضای کلاس درس و یا محیط مدرسه و سروصدای زیاد و... مربی در انتقال پیام خود حداقل تاثیرگذاری را خواهد داشت.

3. خوشایندی یا ناخوشایندی موضوع پیام

انسان فطرتا کنجکاو، حقیقت جو و دوستدار زیبایی ها و به دنبال خوشایندها و ارضای نیازهاست. آن گاه که محتوای پیام در قالبی زیبا و جلوه ای نیکو ارائه شود و بتواند پاسخی برای نیازهای ذهنی و روانی مخاطبین باشد، بیش ترین تاثیر را به همراه خواهد داشت.

4. روش های انتقال پیام

مجهز بودن به مؤثرترین روش ها در انتقال پیام ها و تبیین ارزش ها از مهم ترین موضوعات روان شناسی تربیتی و ابزارهای روان شناختی اجتماعی است. برخورداری از چهره ای متبسم و مصمم، لسانی لین و ملایم، پرهیز از تهدید و تحقیر و لسانی آمرانه از توصیه های اولیای حق است.

ادامه دارد




طبقه بندی: تربیتی، 
ارسال توسط م منصوری
آرشیو مطالب
نظر سنجی
شماچه راه های را برای افزایش اطلاعات آموزگاران مفید تر میدانید





امکانات جانبی

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا